Publicaties

  • Academisch schrijven en presenteren. Een stapsgewijze aanpak. Marijke van Dijk. (zevende herziene druk in 2022, bij VU University Press)

Hoe schrijf je een heldere, aantrekkelijke en correcte wetenschappelijke tekst? Wat doe je als het proces stokt of als het niet klikt met je begeleider? Hoe ga je te werk als je een inspirerende presentatie wilt houden? Hoe overwin je je spreekangst? Waar moet je op letten als de presentatie online is? Geschreven in een toegankelijke stijl met aansprekende voorbeelden.

  • Voor de Leeuwen! Over leerlingen, hun heftige hersens en trefzeker lesgeven. Mark Mieras, Marijke van Dijk en Jan Bart Dieperink (2016, bij Van Gorcum)

Wat is het geheim van een zelfverzekerde en geliefde docent? Zo’n docent waarvan leerlingen zich jaren later nog de naam herinneren? Dat ze pubers begrijpen en waarderen, zoals een leeuwentemmer liefdevol zijn leeuwen aanvoelt. Daarom verkent dit boek het puberbrein en beschrijft hoe je leerlingen ‘temt’. Hoe je tieners motiveert en voor je vak wint. Hoe je ze in beweging krijgt zonder voortdurend de zweep te gebruiken.

  • Motiveren tot leren. Marijke van Dijk, Susan Eggels en Tom Boves (2011, bij Ten Brink Uitgevers)

Tips en tops om leerlingen in beweging te krijgen. Nieuwe media in je lessen … moet dat echt? Hoe voer je een motiverend gesprek? Kunnen overtuigingen echt dwarsliggen? Leerlingen zijn wel oké …, maar wat doe je met die ouders? En meer.

  • Aandacht voor orde. Marijke van Dijk, Susan Eggels en Tom Boves (2011, bij Ten Brink Uitgevers)

Tools en tips voor rust in de klas. Wat doe je met een klas vol puberbreinen? Moet je straffen of belonen? Wat doe je met je lichaam? Of met je stem? Afspraken maken met leerlingen … kan dat? Hoe zorg je voor orde in het team? En meer.

  • Contact maken op school; motiveren, leidinggeven en samenwerken in het voortgezet onderwijs. Tom Boves en Marijke van Dijk (2011, bij Van Gorcum)

Iedere docent droomt van een ideale relatie met de klas, ouders en collega’s. Leerlingen die doen wat je vraagt. Ouders die respect voor je hebben. Collega’s die hun verantwoordelijkheid oppakken. Maar hoe maak je deze droom werkelijkheid?

  • Contact maken in het primair onderwijs. Effectief communiceren met kinderen en hun ouders. Tom Boves en Marijke van Dijk (derde herziene druk in 2014, bij Van Gorcum)

Wat is contact maken eigenlijk? En waarom is het belangrijk? Hoe is jouw houding als leerkracht van invloed op de kwaliteit van contact en pedagogische begeleiding? Welke non-verbale uitingen helpen je het contact met leerlingen, ouders en collega’s positief te houden? En hoe houd je op respectvolle en open manier leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun gedrag en prestaties?